Nu ska agnarna sållas från vetet


Nu är andra omgången av gruppspelet i VM slut och om man sammanfattar med några ord blir det:

Vuvuzela
Petiga domare
Utvisningar
Filmningar
Strejk
Sydamerika


Är det något jag verkligen ogillar i dagens fotboll så är det alla dessa överdrivna reaktioner och filmningar som många vuxna välbetalda professionella män sysselsätter sig med.
Jag tycker att det är pinsamt att se hur de beter sig när någon snuddar vid dem och de faller ihop och håller sig för ansiktet.  Samtidigt känns det som att det är något som fotbollen inte vill ta tag i och de flesta tycker att det är helt ok och accepterat så länge det inte drabbar en själv. Fotboll och fusk går hand i hand. Så länge man vinner spelar det ingen roll hur man gör det. 

Jag ska dock erkänna att jag är väldigt enögd när "mitt" lag spelar, speciellt när jag står på läktaren i stridens hetta. Men att vinna på fusk ger till slut en väldigt bitter eftersmak.

Hur ska man få bukt på problemet? Avstängningar i efterhand och hårdare straff är väl det som är lättast att ta till. Det bästa vore dock om man arbetade långsiktigt för att få till en attitydsförändring, vilket dock aldrig kommer ske.

Nog om det.



Plus:

1. Argentina
2. Brasilien
3. Spanien
4. Portugal
5. Uruguay/Holland


Hederspoäng - Nya Zeeland



Minus:

1. Frankrike
2. England
3. Italien
4. Alla afrikanska lag
5. Koman Coulibaly



Övrigt att notera:

Kaos i Frankrike! Vad är det som händer?

Argentina har fått en perfekt start och harmonin verkar vara på topp. Det brukar sägas att det inte är långt mellan galenskap och geni. Än så länge är Maradona på rätt sida.

Koman Coulibaly hoppas jag aldrig får döma fotboll mer. Alain Sars nivå på den snubben.

Jag trodde Capello skulle få ordning på England, men något är knas i deras organisation. Tycker Rooney att det är kul att spela fotboll?

Italien är segare än vanligt men krånglar sig alltid vidare på något sätt. Tänk VM 1990.

De afrikanska länderna är en riktig besvikelse än så länge. Istället är jag imponerande av Paraguay, Uruguay och Chile.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0