Vad hände Spanien?!


Första rundan av gruppspelet är avklarat. Fotbollspropaganda och skrällar har lyst med sin frånvaro med några få undantag. De flesta lag har inte vågat släppa på handbromsen och har försökt att säkra defensivt i första hand.

Så började jag skriva i detta inlägg, precis innan Spanien-Schweiz skulle starta. Men då går Schweiz in och gör en överjävligt bra insatts. Perfekt defensiv kryddad med ett par farliga kontringar.


Plus

1. Tyskland
2. Schweiz
3. Holland
4. Brasilien
5. Sydkorea/Chile



Minus

1. Frankrike
2. Spanien
3. Serbien
4. Kamerun
5. England/Italien



Mitt förhandstips

Spanien kan fortfarande vinna sin grupp, men det finns en stor risk att Spanien och Brasilien möts redan i åttondelfinal. Det skulle innebära att mitt förhandstips brakar samman totalt.

Jag trodde att Serbien ska vinna grupp D före Tyskland. Att underskatta lagmaskinen Tyskland straffade sig direkt.

Frankrike trodde jag skulle samla ihop sig och gå till semifinal. Allt det Tyskland visade upp saknar Frankrike. Den som visade något i Frankrike var Ribery, i övrigt var det väldigt oinspirerat och slött. Pinsamt att se så många världstjärnor lalla runt. Frankrike får det nu tufft att ens gå vidare från gruppspelet.

England utan både Ferdinand och King och med en målvakt som inte har självförtroendet på topp måste höja sig ett snäpp om de ska vinna sin grupp. Förmodligen blir det målskillnad som avgör mellan England och USA.



Övrigt att notera

Starkt av Nya Zeeland att kvittera till 1-1 mot Slovakien i sista minuten. Nya Zeeland som trodde skulle vara sämst i VM. Frågan är om inte Grekland blir sämst nu.

Imponerande av Nordkorea att spela så disciplinerat och defensivt bra. Även kul att de fick göra ett mål i slutet. Jag blir inte förvånad om de tar poäng mot Portugal.

Svt slår tv4 alla dagar i veckan men Staffan Lindeborg är sämst.

För övrigt tycker jag att den där fotbollen som adidas tagit fram förstör VM mer än vad vuvuzuelorna gör.



Kommentarer?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0