Dags att vakna upp!



Någon gång i mitten av november föll bloggen in i en djup och lång vinterdvala. Men nu är snön nästan helt borta, det blir ljusare för varje dag som går och det är till och med några plusgrader, så det är dags att skaka lite liv i grejerna igen.

AIK hockey var dock en riktigt värmande överraskning i den bistra kylan och det massiva snöfallet. En heroisk säsong som toppades med en total överkörning av HV71 i kvartsfinalen.

Men nu säger vi tack och hej till hockeyn och fokuserar på fotbollen.



Förra årets säsong är bara att lägga till handlingarna. För att sammanfatta det hela så hårddrar jag det lite och säger att allt var värdelöst förutom Bangura.



Allsvenskan drog igång förra helgen och för AIK smällde det till i måndags med derbyt mot dif. Eller ja smällde och smällde... På läktarna var det bra drag i alla fall. På planen var det raka motsattsen. Personligen tyckte jag att det var det tråkigaste derbyt jag sett, vad jag kan komma ihåg i alla fall. Dåligt passningsspel, få tacklingar/närkamper och väldigt få heta målchanser. Men jag tror att matchen speglar ganska mycket hur det kommer att gå för både AIK och dif den här säsongen. Ganska trista och avslagna säsonger med en slutplacering någonstans mellan 7:e och 11:e plats. På planen alltså, vid sidan och runt omkring kan det storma och hända vad som helst.

Det mest positiva från derbyt är att AIK inte släppte in något mål. Turinas räddning i sista minuten var riktigt grym. Annars tycker jag att AIKs försvar är akilleshälen. Backman är den enda riktiga klasspelaren och jag hoppas att han får vara hel och frisk hela säsongen.



Härligt att Mutumba är tillbaka, om inte annat för att den bästa ramsan rullar runt på Råsundas läktare igen.



Imorgon är det dags för hemmapremiär mot Mjällby kl 14.00 och kl 12.00 är det dags för den traditionella spelarbussmottagningen. Skulle vara skönt med 3 poäng!



Om inte annat kan väl någon bjuda på en straff och en volt...

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0